11 Aralık 2015 Cuma

4. Sınıf Türkçe Noktalama İşaretleri Konu Anlatımı Ders Özeti

4.SINIFLAR TÜRKÇE NOKTALAMA İŞARETLERİ KONU ANLATIMI
Yazıda okumayı kolaylaştırmak ve yanlış okumayı önlemek için kullanılan işaretlere noktalama işaretleri denir.

Nokta ( . )
Tamamlanmış cümlelerin sonuna konur.
• Her gün bir bardak süt içerim.
•Beraat okuldan geldi.
• Anneme çiçek alacağım.
Kısaltmalarda kullanılır.
• Dr. (doktor) • tic. (ticaret) • huk. (hukuk)
Sıra gösteren sayıların sonuna konur.
• 21. yüzyıl • 3. sınıf • IV. Murat
Tarihlerin yazılışında ay ve gün bildiren rakamların arasına konur. Ancak
aylar yazıyla yazılırsa nokta kullanılmaz.
• 23.4.1923 • 28.11.2007

Virgül ( , )
Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelimelerin arasına konur.
• Kırtasiyeden kalem, silgi, kalemtıraş ve defter aldım.
• Eve geldim, ellerimi yıkadım, yemek yedim.
• Sarı saçlı, mavi gözlü, tombul bir bebekti.

Cümlede işi yapan kişiyi belirtmek için kullanılır.
• Kaan, halasının iş yerine gitti.
• Onur, babasının söylediklerini bir bir yaptı.
Hitap özelliği gösteren kelime ve kelime öbeklerinden sonra konur.
• Sevgili Teyzeciğim,
• Değerli Öğretmenim,

Soru  İşareti ( ? )
Soru anlamı olan cümlelerin sonuna konur.
• Neden bizimle oynamıyorsun?
• Bu resmi sen mi yaptın?
• Orada kaç gün kalacaksınız?

İki Nokta ( : )
Cümledeki açıklamalardan önce kullanılır.
• Annesi sordu:
— Neden yemeğini bitirmedin?
• İlkbahar mevsiminin ayları şunlardır: mart, nisan, mayıs

Unlem ‹flareti ( ! )
Seslenme, hitap, uyarı sözlerinden sonra ve anlık duygulara dikkat çekmede kullanılır.
• Ey Türk Gençliği!   • Hey! Buraya bakın.
• Eyvah, ocakta yemeği unuttum!
• Dikkat et! Düşeceksin

Kısa Çizgi ( - )
Birbiriyle ilişkili kelimeler arasında kullanılır.
• Yoğun kar yağışı nedeniyle İstanbul - Bolu kara yolu trafiğe kapatılmış.
• 2015 - 2016 öğretim yılı hepinize hayırlı olsun.

Satır sonuna sığmayan kelimeleri bölmek ve kelimeleri hecelerine ayırmak için kullanır.
• gereksi-nim          • ar - ka - da - şım

Tırnak  İşareti ( “ “ )
Başka bir kimseden ya da yazıdan olduğu gibi aktarılan sözleri belirtmek için sözcük başına ve sonuna konur.
• Atatürk, “Öğretmenler, yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.” diyerek öğretmenlere ve öğretmenliğe verdiği önemi vurgulamıştır.
• Annem, “Haydi, gelin artık, yemek haz›r.” diye seslendi.

Kesme İşlareti ( ‘ )
Özel adlara getirilen ekleri ayırmada kullanılır.
• Burak’ı gördünüz mü?
• Ankara’ya uçakla gideceklermiş.

Kısaltmalara getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
• TDK’nın yeni çıkan sözlüğünü aldım.
• TRT’nin düzenlediği şenlikleri izledin mi?
Sıralama bildiren sayıların aldığı ekleri ayırmak için kullanılır.
• Yarışmada 2’nci olduğunu duyunca biraz üzüldü.
• Kitabın 21’inci sayfasındaki 10’uncu problemi çözemedim.

Uzun Cizgi ( — )
Yazıda konuşmaları göstermek için kullanılır.
• — Niçin gülüyorsun?
— Aklıma bir fıkra geldi.
— Anlat da biz de gülelim o zaman!

Parantez ( )
Cümle içinde bir önceki kavramı açıklamak için kullanılır.
• Eş sesli (sesteş) kelimeleri öğrendik.

• Hafta sonları (cumartesi ve pazar) devlet daireleri kapalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder